2025. gada 18. septembrī Rīgas Pārdaugavas skolas skolēni devās
neaizmirstamā ceļojumā uz Somijas galvaspilsētu Helsinkiem.
Ceļš uz ziemeļu skaistuli veda caur Igauniju. Pirmā pietura bija
pastaiga pa piejūras Pērnu un majestātiskā Keilas ūdenskrituma
apskate. Pēc tam — tikšanās ar Tallinu. Vecpilsēta daudziem
skolēniem bija pārsteigums, jo grupu pavadīja igauņu gids, kurš
aizraujoši atklāja viduslaiku ieliņu noslēpumus. Pirmais
naktsmītnes vakars noritēja Igaunijā, un rīts sākās ar brokastīm
skaistā restorānā. Skolēniem tas bija neliels atklājums: pie
liela kopīga galda viņi jutās kā īsti pieauguši ceļotāji,
mācījās ievērot etiķetes noteikumus, paši izvēlēties ēdienus un
pieņemt lēmumus.
Tālāk sekoja ilgi gaidītais prāmis. Uz prāmja jauna diena
sagaidīja skolēnus savā veidā. Brokastis šeit bija īpašs
notikums: zviedru galds ar desmitiem ēdienu, iespēja nogaršot
kaut ko neparastu un saprast, ka gastronomija ir daļa no valsts
kultūras. Brokastu laikā bērni apsprieda dienas plānus, dalījās
iespaidos un mācījās izbaudīt lielceļa atmosfēru. Skolēniem tas
kļuva par īstu piedzīvojumu: iespēja izpētīt klājus, spēļu zonas
un dažādu līmeņu kajītes. Ceļojums deva ne tikai jaunus
iespaidus, bet arī sociālās zināšanas — par profesijām, darba
migrāciju, valodu nozīmi un ekonomikas pamatiem.
Nonākot Helsinkos, skolēni turpināja iepazīt pilsētu vietējā
gida pavadībā. Maršrutā bija:
Pareizticīgo katedrāle — pilsētas simbols;
Valsts universitāte;
Senāta laukums;
Sederholma nams — zviedru tirgotāja Sederholma nams, viens no
vecākajiem akmens ēkām pilsētā, celts laukuma centrā;
Dzelzceļa stacija — izcils ziemeļmodernisma piemērs ar
majestātiskām “akmens sargu” statujām, simbolizē mūsdienu
Helsinkus;
Parlaments un Prezidenta pils.
Īpašu prieku skolēniem sagādāja centrālā bibliotēka Oodi —
pasaulē pazīstams kultūras un zinātnes centrs. Šeit var lasīt,
nodarboties ar rokdarbiem un mūziku, klausīties lekcijas,
ierakstīt podkastus vai dziesmas. Tas viss ir bez maksas, un
tieši tāpēc bibliotēka kļuvusi par mūsdienu Somijas simbolu.
Ne mazāk emociju radīja ekskursija uz Fazer šokolādes fabriku un
muzeju. Skolēni uzzināja par vairāk nekā gadsimtu ilgo zīmola
vēsturi, iepazinās ar ražošanas cehiem un tehnoloģiskajiem
procesiem. Viņiem parādīja, kādi speciālisti nepieciešami
mūsdienu konditorejas rūpniecībā: tehnologi, mikrobiologi,
iepakojuma dizaineri, mārketinga speciālisti, iekārtu mehāniķi,
ražošanas un iepakošanas meistari. Un, protams, notika ilgi
gaidītā degustācija. Mēs ceram, ka, atgriežoties Latvijā,
skolēni apmeklēs arī Rīgas fabriku Laima, lai salīdzinātu
pieredzi un aizdomātos par nākotnes profesiju.
Ekskursija nebūtu pilnīga bez zinātnes. Jaunie ceļotāji devās uz
zinātnes centru Evrika. Šī ir vieta, kur var pašam veikt
eksperimentus un pārbaudīt fizikas, bioloģijas, ķīmijas un
astronomijas likumus. Ir interaktīvās zonas, optiskās ilūzijas
un zāles ar eksponātiem, ko var pieskarties un iedarbināt.
Ekspozīcijas tiek atjauninātas ik pēc sešiem mēnešiem, tāpēc pat
pastāvīgie apmeklētāji atrod sev ko jaunu un aizraujošu.
Visu laiku grupai blakus bija profesionāls gids Kira, kas
palīdzēja labāk izprast Somijas kultūru un vēsturi.
Atgriešanās mājās uz prāmja bija laiks, lai apmainītos ar
emocijām, apspriestu iespaidus, skatītu fotogrāfijas un
sagatavotu videoklipus skolas mājaslapai.
No sirds pateicamies vecākiem, kas atbalstīja skolotāju E. A.
Černakovas, I. Murniece un L. Renge iniciatīvu, kā arī kolēģiem,
kas aizvietoja pedagogus darba vietās. Īpaša pateicība
transporta uzņēmumam — mūsu ilgtermiņa partnerim un uzticamajam
ceļojumu pavadoņam.
Ceļojuma izglītojošā vērtība
Šis ceļojums kļuva par īstu dzīves skolu skolēniem. Tas
apvienoja vēsturi, ģeogrāfiju, ekonomiku, sociālās zinības,
kultūru un karjeras izvēli.
Vēsture un kultūra: pastaigas pa Tallinas Vecpilsētu un Helsinku
Senāta laukumu, iepazīšanās ar arhitektūras pieminekļiem un
garīgajiem simboliem;
Sociālās zināšanas un karjera: izpratne par profesiju, valodu un
darba migrācijas lomu, iespēja redzēt, kā dzīvo kaimiņvalstis;
Zinātne un tehnoloģijas: interaktīvi atklājumi centrā “Evrika”,
kur skolēni ne tikai vēro, bet paši kļūst par pētniekiem;
Profesionālā orientācija: iepazīšanās ar profesijām Fazer
fabrikā un domāšana par nākotni — no tehnologa un mikrobiologa
līdz dizainerim un inženierim;
Pašapziņas un patstāvības prasmes: pieredze ceļojumā uz prāmi,
pirmie soļi pieaugušo dzīvē un atbildības apgūšana.
Par valstīm un iedzīvotājiem
Ceļojums bija arī iespēja ne tikai apskatīt pilsētas un
pieminekļus, bet aizdomāties par pašu valstīm.
Igaunija — neliels, bet dinamiskais Latvijas kaimiņš, kurā dzīvo
nedaudz vairāk par 1,3 miljoniem iedzīvotāju. Igaunijas tautas —
igauņi, krievi un citu kopienu pārstāvji. Skolēni pamanīja, ka
valstī apvienojas cieņa pret nacionālajām tradīcijām un
atvērtība modernajām tehnoloģijām: Igaunija tiek uzskatīta par
vienu no Eiropas digitālajiem līderiem.
Somija — ezeru un mežu zeme, kurā dzīvo aptuveni 5,6 miljoni
iedzīvotāju. Galvenās tautas — somi un zviedri, ziemeļos dzīvo
arī sami. Skolēni dzirdēja somu un zviedru valodu kā otro
valodu, redzēja, cik liela nozīme valstī tiek piešķirta augstam
izglītības līmenim un rūpēm par iedzīvotājiem. Katrs pilsonis
jūtas daļa no lielas, bet saliedētas sabiedrības.
Iepazīšanās ar iedzīvotājiem un kaimiņvalstu kultūru palīdz
bērniem saprast, ka Eiropa ir vienots reģions, kur katrai tautai
ir savas īpatnības, bet mūs vieno kopīgas vērtības: cieņa,
izglītība, strādīgums un tieksme pēc labākas nākotnes. Šādi
ceļojumi paplašina skolēnu redzesloku un iedvesmo jaunām idejām
un sasniegumiem.